Garanti och trygghet

För oss på Bilsson är det viktigt att du alltid ska kunna känna dig trygg med ditt köp av bil.

Därför erbjuder vi garantier på de flesta av våra bilar. Beroende på ålder och miltal ges olika garantier, vissa har en  trafiksäkerhetsgaranti samt möjlighet att köpa till extra försäkringsgaranti. Det är en bra trygghet om något oväntat skulle uppstå under ditt ägande.

Trafiksäkerhetsgaranti

När du köper en begagnad bil hos Bilsson ingår minst en månad grundläggande trafiksäkerhetsgaranti.

Villkoren för denna garanti finns i ditt köpeavtal och kan variera beroende på bilens årsmodell och miltal vid köp. Din säljare kommer att gå igenom den tillsammans vid leverans.

Trafiksäkerhetsgarantin gäller endast för konsumenter som köpt bilen direkt av Bilsson AB och för trafiksäkerhetsrelaterade fel, det vill säga sådant som en besiktning skulle underkänna.

3 månader/ 500 mil garanti

Bilen är mindre än 6 år (72 månader) och har körts mindre än 10,000 mil

3 månader/ 300 mil garanti

Bilen är 6 år (72 månader) eller gått mer än 10,000 mil och vars pris är minst 50,000kr

1 månader/ 100 mil garanti

Denna garanti gäller för fordon som vid köptillfället kostar under 50,000kr

Garantin säkerställer att din bil uppfyller trafiksäkerhetskrav och ger dig trygghet i ditt bilköp.

Garantin omfattar

Garantin gäller för de trafiksäkerhetskomponenter som omfattas av den obligatoriska kontrollbesiktningen.

Undantag gäller för komponenter i system för avgasrening. Trafiksäkerhetskomponenter som har fått preciserad anmärkning i varudeklarationen omfattas inte av garantin.

Garantin gäller inte för fel, om säljföretaget kan göra sannolikt att bilen har blivit felaktig på grund av – en olyckshändelse eller en annan liknande händelse, – en annan omständighet som beror på konsumenten, som att bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt eller att särskilda åtgärder har vidtagits, t ex ombyggnad eller ändring av bilen, som sannolikt, har inverkat på felets uppkomst eller omfattning eller – normal förslitning.

Fel på bilen med undantag för extrautrustning som radio, bandspelare, motorvärmare, kupévärmare, larm och dylikt.

Med det undantag som har angetts i punkten 2 omfattar garantin fel som visar sig eller uppkommer under garantitiden/körsträckan och som innebär att bilen inte skulle godkännas vid en obligatorisk kontrollbesiktning. Som fel räknas inte normal förslitning

Garantin omfattar inte:

– Följdskador som orsakats av att bilen framförts med ett fel. En följdskada som ej varit mjöligt att undvika kan dock ersättas om ursprungsfelet är enligt garantivillkoret.

– Vid bristande underhåll (tex. utebliven service) eller normal förslitning, eller då konsumenten vanvårdat eller på annat sätt brukat bilen på ett onormalt sätt.

– Skador eller fel som uppstått i samband med brand, stöld, trafikolycka, skadegörelse eller annan olyckshändelse.

– Då ombyggnad eller ändring av bilen är gjort på uppdrag av konsumenten och sannolikt har inverkat på felets uppkomst.

– Garantin gäller ej för bilar som exporteras ur Sverige.

Kostnader som inte omfattas av garantin:

– Förlorad arbetsförtjänst i samband med skada och reparation.

– Taxi, hyrbil och liknande.

– Kostnad för förbättring eller ändring av fordonet i samband med reparation.

Extra trygghet med Bilsson MERA

Bilsson Mera är en särskild garanti för begagnade bilar.

Garantin sker genom vår samarbetspartner Auto Concept och går att köpa till de flesta begagnade bilar hos Bilsson.

  • Bilsson Bas:

    Maximal ersättning per skada för XtraGaranti Bas är 25 000 kr inkl. moms. XtraGaranti Bas upphör då fordonet inom garantiperioden når en ålder av 20 år eller 300 000 km.

    Bilsson Brons:

    Maximal ersättning per skada för XtraGaranti Brons är 35 000 kr inkl. moms. XtraGaranti
    Brons övergår till XtraGaranti Bas då fordonet inom garantiperioden når en ålder av 15 år eller 200 000 km.

    Bilsson Silver:

    Maximal ersättning per skada för XtraGaranti Silver är 50 000 kr inkl. moms. XtraGaranti
    Silver övergår till XtraGaranti Brons då fordonet inom garantiperioden når en ålder av 11 år eller 180 000 km.

    Bilsson Guld:

    Maximal ersättning per skada för XtraGaranti Platinum är 60 000 kr inkl. moms. XtraGaranti
    Platinum övergår till XtraGaranti Silver då fordonet inom garantiperioden når en ålder av 9 år eller 150 000 km. 

Prata med oss om vilka garantier du kan teckna på bilen du vill köpa!

Konsumentköplagen

Som konsument har man i Sverige ett skydd enligt Konsumentköplagen. Innehållet i garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att i stället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen om det görs inom två månader från upptäckten. Detta innebär att konsumentköplagen kan ge konsumenten ett skydd som inte tillförsäkras denne genom garanti.

Hur gör jag reklamation?

Om konsumenten vill åberopa denna garanti på grund av ett fel på bilen ska denne snarast möjligt underrätta Bilsson AB skriftligen.
Ange registreringsnummer/miltal och skadans art och när den upptäcktes. Gärna bifoga bilder om det är ett synligt fel.

En reklamation måste alltid göras inom skälig tid och inom den tid och högsta körsträcka som garantin omfattar. Sker inte detta förlorar konsumenten sin rätt att göra gällande garantianspråk.

Bilsson AB har rätt att debitera konsumenten för kostnader för besiktning eller liknande undersökning som beror på en ogrundad reklamation, om konsumenten i förväg informerats om dessa kostnader.

Dina rättigheter som konsument

Om ett avhjälpande inte har skett enligt ovan får konsumenten göra avdrag på köpeskillingen med ett belopp som motsvarar felet, kräva skälig ersättning för avhjälpande av felet eller häva köpet, om minst två misslyckade avhjälpningsförsök har gjorts och felet är av väsentlig betydelse för honom

Vid hävning ska konsumenten återlämna bilen mot att Bilsson AB återbetalar köpeskillingen. Den återlämnade bilen ska vara i normalskick bortsett från det hävningsgrundande felet samt normalt slitage. Bilsson AB har rätt till ersättning för den nytta konsumenten har haft av bilen (inklusive ersättning för värdeminskning). Konsumenten ska efter avräkning få minst ett belopp som ger honom möjlighet att köpa en felfri bil som, beträffande standard och skick, motsvarar den återlämnade bilen vid hävningstillfället.

Vid tvist

Vi arbetar alltid i första hand för att komma överens. Om en tvist i värsta fall ändå skulle uppstå mellan konsumenten och säljföretaget, med anledning av denna garanti inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna. Kan konsumenten vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas av en allmän domstol

Allmänna Reklamationsnämnden

Bilsson AB har som policy att följa utslag i ARN. Skulle konsumenten inte godta ARNs avgörande, utan ansöker om prövning av tvisten av en domstol, bortfaller åtagandet.